Mitybos rekomendacijos sergantiesiems arterine hipertenzija. Specialistų nuomonės

Ką rekomenduojama valgyti, jei Jūsų kraujo spaudimas yra padidėjęs? Ar galima gerti kavos, kiek puodelių? Kodėl nerekomenduojama valgyti sūriai, aštriai, riebiai? Kokie produktai turėtų vyrauti ant sergančiojo hipertenzija stalo? Į šiuos svarbius aukštą kraujospūdį turintiems klausimus atsako specialistai.

Bendrosios sveikos mitybos taisyklės tinka ir sergant hipertenzija

Sukaupta pakankamai mokslinių įrodymų, kad nesveika, netinkama mityba turi įtakos lėtinėms neinfekcinėms ligoms vystytis, ypač širdies ir kraujagyslių, tarp kurių arterinė hipertenzija viena dažniausių. Mitybos rekomendacijos sergantiesiems hipertenzija ar kitomis širdies ligomis nesiskiria nuo sveikos mitybos principų ir juos atitinka.

Kad mūsų organizmas gyvuotų, jis turi būti aprūpinamas visomis būtinomis medžiagomis. Tad kasdien turime gauti ir riebalų, ir angliavandenių, ir baltymų, ir vitaminų, ir mikroelementų, ir skaidulinių medžiagų. Svarbu, kad visų šių medžiagų santykis būtų subalansuotas: baltymai turėtų sudaryti apie 15-20 proc., riebalai – 10-15 proc., angliavandeniai – 55-60 proc. Kai žmogus maitinasi netinkamai, šis santykis sutrinka. Širdžiai, kraujagyslėms, o kartu ir kraujospūdžiui kenkia per gausus gyvulinių riebalų, lengvai pasisavinamų angliavandenių, druskos, per mažas šviežių vaisių ir daržovių, skaidulinių medžiagų, vitaminų, kalio, magnio vartojimas.

Kodėl kenkia sūrūs produktai?

Daugelis tyrimų įrodo, kad druskos vartojimas susijęs su kraujo spaudimo didėjimu. Tiesa, kiekvieno žmogaus jautrumas druskai skirtingas, todėl gali skirtis ir jos poveikis. Šiandien visiems sergantiesiems hipertenzija patariama sumažinti druskos kiekį iki 5-6 g per parą. Kiekvienas sergantysis turėtų žinoti, kad mažai druskos yra neapdorotuose produktuose. Todėl rekomenduojama maistą gaminti iš šviežių, o ne konservuotų produktų, vietoje druskos skoniui pagardinti naudoti prieskoninių žolelių, taip pat reikėtų visiškai atsisakyti pusfabrikačių, iš kurių druskos jau nepašalinsime. Reikia nepamiršti, kad daugiausia druskos suvalgome ne sūdydami maistą, o pirkdami gatavus maisto produktus. Druskos yra visur: duonos, mėsos gaminiuose, varškėje ir t.t.

Kaip druska didina spaudimą? Vienas pagrindinių mechanizmų, lemiančių druskos įtaką spaudimui didėti, yra nepakankamos inkstų galimybės išskirti druskos perteklių. Todėl druska ima kauptis, veikia kraujagyslių sienelę, didina jos pasipriešinimą, o tai lemia kraujospūdžio didėjimą. Kai kurie tyrimai rodo, kad kalis taip pat turi svarbų vaidmenį kraujo spaudimui. Taigi druskos, t.y. natrio, perteklius ir kalio trūkumas veikia kraujagyslių lygiųjų raumenų ląsteles, todėl sūri, mažai kalio turinti dieta gali didinti kraujo spaudimą.

Kaip spaudimas susijęs su riebalais?

Visi gerai žino, kad „blogieji“ riebalai (tai mažo tankio lipoproteinai ir trigliceridai) veikia kraujagyslių sieneles, siaurina jų spindį, dėl to gali vystytis padidinto kraujo spaudimo liga. Iš kur gauname „blogųjų“ riebalų?

„Blogieji“ riebalai – tai sočiųjų riebalų rūgštys, didinančios „blogojo“ cholesterolio koncentraciją. Daugiausia jų yra gyvulinės kilmės maisto produktuose, pvz., mėsoje, dešrose, svieste ir pan. Reikia vartoti kuo mažiau rūkytų mėsos produktų, konservuoto maisto ir kuo daugiau vaisių, daržovių, nesočiųjų riebalų rūgščių.

Ar turint aukštą kraujospūdį galima gerti kavos?

Saikingas kavos vartojimas (iki trijų ekspreso kavai skitų dydžio puodelių per dieną) nėra draudžiamas netgi širdininkams. Kaip kava paveiks širdies darbą, priklauso nuo kofeino kiekio. Taip pat reikia žinoti, kad kavos poveikiui įtakos turi ir kavos paruošimo budas, nes būtent jis lemia ir kofeino, ir kitų kavoje esančių ir sveikatai žalingų medžiagų kiekį. Pvz., kofeino kiekis stiklinėje ekspreso kavos – iki 600 mg, o plikytos kavos – tik 135 mg.

Specialistai pabrėžia, kad žalos sveikatai nepadarysime, jeigu per dieną išgersime 2–3 puodelius filtruotos (paruoštos aparatu) kavos. Jeigu kavą plikysime, saugi dozė – 1 puodelis, nes tokioje kavoje išlieka daugiau neigiamai sveikatą veikiančių medžiagų, pvz., diterpenų, kurie didina cholesterolio kiekį, ir kitų medžiagų, kurios daro įtaką širdies susitraukimo dažniui. Taip pat reikia žinoti, kad kofeino poveikis labai individualus ir priklauso nuo genetikos, amžiaus, lyties, kūno masės (ta pati kofeino dozė liekniems gali daryti daugiau žalos nei apkūniems), vartojamų vaistų.

Kokie produktai neturėtų būti ant sergančiojo hipertenzija stalo?

Pateikiame pagrindines sergančiojo hipertenzija mitybos taisykles:

  • apribokite ar visai atsakyti druskos vartojimo;
  • skysčių vartokite 1-1,2 l per parą;
  • atsisakykite gyvulinių riebalų, pakeisti juos augaliniais;
  • atsisakykite sūrių, aštrių, rūkytų gaminių;
  • venkite lengvai pasisavinamų angliavandenių (gliukozės, laktozės, sacharozės, fruktozės). Lengvai pasisavinami angliavandeniai greitai suskyla, o jų perteklius virsta riebalais. Todėl rekomenduojama visiškai atsisakyti cukraus, saldainių.
  • nevartokite alkoholio.

Ką sveika valgyti sergančiajam hipertenzija?

Specialistai rekomenduoja valgyti kuo įvairesnį maistą. Patarimai, kurie padės išsirinkti tinkamiausius produktus:

  • venkite riebios mėsos, rinkitės žuvį vietoje mėsos;
  • valgykite produktus, turinčius daug skaidulinių medžiagų (avižos, miežiai, įvairių kruopų patiekalai, taip pat vaisiai, džiovinti vaisiai, daržovės (kopūstai, porai, špinatai, baklažanai, kt.)). Skaidulos absorbuoja riebalus, ir ši savybė labai svarbi, kai padidėjęs cholesterolis;
  • užtikrinkite pakankamą vitaminų ir mikroelementų kiekį (svarbu, kad netrūktų kalio, magnio, kalcio, cinko);
  • daugiau valgykite šviežių vaisių ir daržovių. Sergant širdies ligomis labai tinka pomidorai, raudonieji greipfrutai, arbūzai, tamsios vynuogės, avietės, raudoni obuoliai, apelsinai, ananasai, mandarinai, persikai, t.t.; Nepamirškite česnako, kuris padeda pašalinti „blogąjį“ cholesterolį, teigiamai veikia kraujagysles;
  • valgykite reguliariai, bet ne gausiai;
  • pirmenybę teikite troškintam, virtam ar garuose pagamintam maistui, o ne keptam riebaluose;
  • parduotuvėse rinkitės kuo liesesnius produktus.

Kontroliuokite spaudimą

Gydytojai įspėja, kad net ir pakeitę mitybos įpročius, žmonės, kurių spaudimas yra padidėjęs, neturėtų nustoti jo matuoti, kontroliuoti. Juk spaudimui įtakos turi daug veiksnių, ne vien mitybą. Todėl stebėti kraujospūdį yra būtina. Tik taip pavyks veiksmingai jį valdyti ir užbėgti sunkioms širdies ir kraujagyslių ligoms, pvz., infarktui, insultui, už akių.

 

 

Projekto partneriai: